Gyökérkezelés

Mi a gyökérkezelés?

A gyökérkezelés mindenki fejében az egyik legfájdalmasabb fogászati kezelésként él, holott a modern fogászatban a szakszerű érzéstelenítésnek köszönhetően teljesen fájdalommentesen zajlik. A legtöbb esetben gyökérkezelésre szoruló pácienseink erős fájdalmakra panaszkodva keresik fel fogászatunkat, melyet a fogbél (pulpa) gyulladása okoz. A fogbél gyökércsatornából és fogbél kamrából áll, melyben erek és idegek futnak, valamint immunsejtek is találhatóak. A fogbél védő funkciót lát el, képes beindítani a dentin termelést, illetve ha inger éri, védekezési reakcióval válaszol. Ha a fogszuvasodás olyan mélyre hatol, hogy eléri a fogbelet és a pulpa már nem képes több védő dentin réteget termelni, kialakul a fogbél gyulladás. Ha a gyulladás már nem visszafordítható, szükséges a gyökérkezelés elvégzése.

Milyen esetekben javasolt gyökérkezelés?

A fogbél gyulladás hatékony kezelése mellett gyökérkezelés javasolt mély szuvasodás esetén is, ha a szuvas részek maradéktalan eltávolításának következtében a fogbél nagy része sérül. A fog trauma (ütés, mechanikai sérülés) nyomán fellépő, vagy tünetmentes elhalása esetén is szükséges gyökérkezelést alkalmazni. Az elhalt fog kezelés nélkül ugyanis krónikus gyulladást tarthat fenn a szervezetben, valamint a fogból kijutó baktériumok a környező szövetek fájdalmas gyulladását is előidézhetik.

Hogyan zajlik a gyökérkezelés?

A kezelést megelőzően rendelőnkben röntgenfelvételt készítünk az érintett fogról és környezetéről, mely segítségével pontos képet kap a fogorvos a fog és az azt körülvevő csont állapotáról. A kezelés általában két ülésben történik. Az első alkalommal körültekintő, kíméletes érzéstelenítés mellett a fogorvos feltárja és megtisztítja az érintett fog gyökércsatornáját, ózonkezeléssel csíramentesíti azt, majd eltávolítja a beteg fogbelet, végül gyógyszeres ideiglenes töméssel látja el. Ha a feltárás és az eltávolítás jelentős foganyag vesztéssel jár, szükség lehet inlay / onlay betét készítésére is a gyógyulást követően. A végleges tömés, az inlay / onlay betét, vagy a korona pár héttel, vagy hónappal a kezelést követően, a gyulladás elmúlta után kerül felhelyezésre.

Mi a gyökérkezelés előnye?

A gyökérkezelés előnye, hogy a kezelés segítségével gondos szájhigiénia mellett hosszú évekig megtartható a saját fog, nem lesz szükség a beteg fog eltávolítására és pótlására.